Bijbaan in de horeca
Check onze
Bijbaanchecker
Antwoord op alle
bijbaanvragen vind je hier

Gastvrijheid

Lekker eten kun je op veel plekken, goede koks werken overal. Maar wat maakt nou dat je je bij het ene restaurant/cafe/hotel prettiger voelt dan bij het andere? Juist! Gastvrijheid!


Gastvrijheid betekent dat je je verplaatst in de gast en hem/haar zo behandelt als je zelf behandeld zou willen worden. Je stelt de gast op zijn of haar gemak door je in te leven in de behoeftes van de gast en om die behoeftes vervolgens zo natuurlijk mogelijk tegemoet te komen.

Gastvrijheid staat ook voor respect voor je gasten. Je respecteert je gasten door de regels van fatsoen (omgangsvormen) toe te passen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat je u zegt tegen je gasten, want de gast is hoger geplaatst. Pas als de gast zegt "zeg maar je hoor", dan kun je overgaan tot tutoyeren. Maar ook het netjes dekken van de tafel, met het bestek op de juiste plaats, de glazen netjes gepoleerd en het broodbordje aan de juiste kant, betekenen dat je respect hebt voor je gast.


Hoe heurt het eigenlijk?

Dat is niet alleen de titel van het tv-programma met Jort Kelder, maar ook een oud etiquette-boek. Dit boek is de basis van de regels die we nu nog steeds gebruiken!

Maar er worden ook nieuwe boeken geschreven, die meer passen bij de huidige tijd.

Check je Bijbaan werkt nauw samen met de schrijfster van boeken als Welkom! en Gastvrijheid Loont. Haar naam is Jeannine Sok. Met name in de horeca, maar ook in de zakelijke dienstverlening is zij expert op het gebied van gastvrijheid.

Samen met Check je Bijbaan verzorgt zij ook gastlessen Gastvrijheid op middelbare scholen. In een interactieve workshop laat zij jongeren kennismaken met alles wat samenhangt met gastvrijheid. Door middel van prikkelende vragen daagt zij hen uit om na te denken over wat gastvrijheid voor hen betekent en hoe zij dit toe kunnen passen tijdens hun opleiding of in hun (bij)baan.

Hoe gastvrij ben jij?

Gastologie is een bordspel dat is ontwikkeld door Jeannine Sok, samen met studenten van de Cas Spijkers Academie Twente. Het spel is zowel geschikt voor professionals in de horeca als voor iedereen die hiermee verbonden is. Het doel is om je als speler het belang van goede gastvrijheid in de horeca te laten inzien. Spelenderwijs krijg je bruikbare tips om je eigen gastvrijheid te herkennen en eventueel te optimaliseren.